علت و درمان زخم شدن نوک سینه چیست؟

علت و درمان زخم شدن نوک سینه چیست؟

اصولا مادرانی که در ابتدای شیر دهی به نوزادان خود هستند با انواع مشکلات مربوط به نوک سینه دست و پنجه نرم میکنند. از طرفی هم استرس غذای نوزاد خود را دارند که خدای نکرده کم و بی کیفیت نشود و هم ناراحتی فیزیکی و درد جسمانی برای خود. به همین جهت در این مقاله سعی کردم علت و درمان زخم شدن نوک سینه را به طور کامل برای مادرانی که به این مشکل دچار شده اند توضیح دهم. من شکوفه غلامی هستم و اینجا آکادمی فرزندپروری است.  اکنون به سراغ مقوله علت و درمان زخم شدن نوک سینه مادران به هنگام شیردهی میرویم.

علت و درمان زخم شدن نوک سینه از نگاه متخصصین

بسیاری از مادران در هنگام شیر دهی ممکن است با مشکلاتی مثل شقاق نوک سینه(پارگی و قاچ شدن)، کبودی نوک سینه، زخم و ترک نوک سینه و در نهایت خونریزی نوک سینه مواجه شوند. در اکثر مواقع هم این مشکلات خیلی راحت قابل درمان هستند و نباید مادران عزیز ما نگرانی بابت این موضوع داشته باشند. زیرا در این مقاله به توضیح کامل علت و درمان زخم شدن نوک سینه میپردازم. اما قبل از اینکه به مبحث علت و درمان زخم شدن نوک سینه وارد شویم ابتدا به سراغ مشکلات خود نوک پستان میرویم که شاید درگیر این موضوع شده باشید.

انواع مشکلات مربوط به نوک سینه در مادران شیرده

انواع مشکلات نوک سینه در مادران شیرده

همانطور که در بالا هم گفته شد اکثر مادران شیرده در همان اوایل دوران شیر دهی به نوزاد خود با انواع مشکلات نوک سینه مواجه هستند که نوزاد نمیتواند شیر کافی بخورد و این باعث استرس هم مادر و هم کودک میشود. اکنون در مقاله علت و درمان زخم شدن نوک سینه به سراغ انواع مشکلات نوک سینه در مادران شیرده میرویم

1- نوک سینه صاف و یا فرورفته است

به نوک سینه ای صاف میگویند که سطح نوک سینه با سطح حاله رنگی دور سینه یکی باشد. در این زمان موقع شیر دادن به نوزاد هیچ برجستگی به وجود نمی آید و همینطور ممکن است نوک سینه به حالت تورفتگی یا فرورفتگی باشد و نوزاد نتواند دهانش را به نوک سینه مادر چفت کند و شیر بخورد. حالا زمانی هم میشود که سینه مادر پر از شیر است و هیچ خروجی شیری توسط نوزاد انجام نمیشود. اگر این اتفاق برای شما افتاد نگران نباشید و شیردهی را آغاز کنید. زیرا صاف بودن نوک سینه موقتی است و بعد از زایمان برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.

اگر با این حالت مواجه هستید وضعیت پوزیشن شیر دهی خود را نسبت به کودک تغییر دهید. به حالت زیر بغل به نوزاد خود شیر دهید و اجازه دهید کودک نوک پستان شما را بمکد. با این کار به برجسته شدن نوک سینه شما کمک میشود. در غیر این صورت میتوانید از یکسری روش های دیگر برای کشیدن نوک سینه به بیرون کمک کرد. در نهایت باید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2- نوک سینه برای شیردهی کوچک است

یکسری مادران دیگری نیز هستند که نوک سینه کوچک برای شیردهی دارند و از این موضوع بسیار نگرانند. اصلا نگران نباشید زیرا با استفاده از دستگاه رابط شیردهی میتوانید به راحتی به نوزاد خود شیر دهید. این دستگاه که از نوک سینه شما کمی بزرگتر و حالت استاندارد است بر روی حاله رنگی دور نوک سینه قرار میگیرد و روند شیردهی را برای نوزادان راحت تر میکند.

علت زخم شدن نوک سینه (شقاق سینه)

علت زخم شدن نوک سینه (شقاق سینه)

در بالا به موضوع کوچک بودن و صاف یا فرورفته بودن نوک سینه اشاره کردم که اگر نتوانید با روش های گفته شده این مشکلات نوک پستان را برطرف کنید درد زیادی را متحمل میشوید. شایع ترین این درد ها زخم نوک سینه یا شقاق سینه است که در ادامه به بررسی بیشتر شقاق سینه پرداخته میشود.

یکی از بدترین و دردناک ترین حالاتی که برای نوک پستان مادران شیرده اتفاق می افتد همین زخم نوک سینه یا شقاق سینه است. شقاق سینه یعنی زخم، ترک و درد نوک سینه. البته این موضوع نه فقط برای مادران به هنگام شیردهی ایجاد میشود بلکه در برخی ورزشکاران نیز ممکن است ترک نوک سینه اتفاق بیافتد. اما برای مادران شیرده باید بگویم شقاق نوک سینه ممکن است بنابر دلایلی اتفاق بیافتد.

  • 1- یکی از این علت ها میتواند تغییرات هورمونی در بارداری و بزرگتر شدن حاله سینه ها باشد که باعث شود نوک سینه ترک بخورد.
  • 2- علت دیگر زخم و ترک نوک سینه میتواند پر شدن سینه پر از شیر باشد که باعث درد و ترک سینه شود.
  • 3- علت بعدی میتواند مکیدن و فشار بیش از حد نوزاد برای شیر خوردن باشد. با این کار نوک سینه تحریک میشود و در نهایت ممکن است زخم شود.
  • 4- همچنین پوزیشن نامناسب مادر به هنگام شیر دهی هم ممکن است اصطحکاک مکیدن و فشار را بر روی سینه بیشتر کند و باعث زخم و ترک و کبودی و درد شود.
  • 5- مورد بعد هم میتواند مشکل برفک دهان نوزاد باشد که به سینه مادر انتقال پیدا کرده است. برفک دهان همان عفونت قارچی هست که اصولا خطری ندارد و ممکن است برای هر نوزادی این اتفاق بیفتد.
  • 6- یکی دیگر از مواردی هم که میتواند به شقاق سینه و یا ترک سینه کمک کند رطوبت بیش از حد است. رطوبت زیاد هم در اثر شیردهی طولانی و مرطوب بودن طولانی نوک سینه ها در اثر نشت شیر به بیرون و استفاده زیاد از برخی پماد ها باشد.
  • 7- علت بعدی که میتواند باعث درد نوک سینه شود استفاده از برخی مواد یا لمس با پوست از طریق موادی باشد که باعث واکنش آلرژیک شود. این مواد میتواند پودرهای لباسشویی، شامپو بچه، عطر و لوسیون بچه و این موارد باشد. در هر صورت اگر پوست شما بعد از لمس این مواد دچار تحریک شد مراقب باشید که این آلرژی باعث زخم نوک سینه نشود.

شقاق سینه با چه علائمی مشخص میشود؟

هر شخصی ممکن است دردی متفاوت از شخص دیگری را تجربه کند. اما در کل در جواب شقاق سینه با چه علائمی مشخص میشود باید بگویم علائم اصلی شقاق سینه ترک و درد نوک سینه است. اما علائم دیگر میتواند درد کل سینه و سرخ شدن آن باشد، خونریزی و تراوشات نوک سینه، ظاهر خشک و پوست ترک خورده و زخم نوک سینه باشد.

نکته:

اگر با مشکل شقاق سینه دست و پنجه نرم میکنید و فکر میکنید که باید شیردهی را قطع کنید باید گفت این کار را نکنید چون ممکن است تولید شیر در سینه های شما قطع شود. اگر پزشک شما تشخیص داده است که میتوانید روند شیر دهی را به نوزاد خود انجام دهید این کار را بکنید. در ضمن اگر خون ریزی نوک سینه هم داشتید نترسید چون این خون هیچ آسیبی به نوزاد شما نمیرساند و ضرری ندارد.

درمان زخم شدن نوک سینه و روش های پیشگیری فوری

درمان زخم شدن نوک سینه و روش های پیشگیری فوریبرای اینکه بتوانید به هنگام شیردهی دردی را تجربه نکنید به شما یکسری راهکار را پیشنهاد میکنیم که حتما قبل از شیر دهی به نوزاد خود انجام دهید. همچنین اگر با این مشکلات مواجه شدید باید بدانید که چه کاری انجام دهید که این مشکل برطرف شود. در مقاله علت و درمان زخم شدن نوک سینه به بخش خوب روش های پیشگیری و درمان زخم نوک سینه رسیده ایم. با من همراه باشید.

  1. سعی کنید به این موضوع دقت داشته باشید که دهان نوزاد با حاله دور سینه شما چفت شده باشد. یعنی قسمت زیاد حاله صورتی رنگ یا قهوه ای رنگ دور سینه در دهان نوزاد قرار گرفته باشد و فقط نوک سینه شما در دهان نوزاد نباشد زیرا با فشار بر روی پوست نوک سینه در اثر مکیدن زیاد باعث زخم پستان های شما خواهد شد.
  2. بهتر است قبل از شیر دادن به نوزاد خود کمی از شیر خود را بدوشید تا سینه ها شما سفت و پر نباشند و نوزاد بتواند نوک سینه را به راحتی بمکد و سعی کنید سینه را طوری جلوی صورت نوزاد قرار دهید که چانه نوزاد به راحتی داخل سینه یا پستان شما قرار گیرد.
  3. بعد از شیر دادن یا حتی حمام سعی کنید سینه ها را با آب گرم بدون استفاده از صابون های سخت که باعث خشکی سینه میشوند بشورید. همچنین اجازه دهید نشتی شیر روی نوک سینه خود به خود خشک شود و نگذارید باعث ایجاد رطوبت شود
  4. اجازه دهید نوزاد خودش سینه را هنگام شیر خوردن رها کند اگر بخواهید سینه را با فشار از دهان کودک بیرون بیاورید در واقع به سینه خودتان آسیب خواهید زد.
  5. اگر احساس میکنید نوک سینه شما تحریک شده قبل از شیر دادن مقداری از شیر سینه خود را بر روی نوک پستان خود بمالید و با این کار نوک سینه خود را نرم کنید. اگر هم خیلی پر شده میتوانید کمی بدوشید تا این درد کاهش پیدا کند.
  6. در نهایت برای درمان خانگی علت و درمان زخم شدن سینه باید بگویم میتوانید از پمادهای ترمیم کننده پوست پستان یا ویتامین آ استفاده کنید. اگر مشکل حاد تر از این حرف ها بود حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

جمع بندی مقاله علت و درمان زخم شدن نوک سینه:

دانستن علت و درمان زخم شدن نوک سینه برای مادران شیرده در اوایل دوران شیر دهی به نوزاد میتواند باعث آرامش خاطر مادر و کودک شود. در این مقاله انواع مشکلات پستان از قبیل نوک صاف یا فرورفته، شقاق سینه، علت های شقاق سینه، روش های پیشگیری، علت و درمان زخم شدن نوک سینه را توضیح داده ام که بدون نگرانی بتوانید روند شیردهی را ادامه دهید.

امتیاز دهید بهpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =