نحوه اندازه گیری تب کودک + درمان سریع تب نوزاد

نحوه اندازه گیری تب کودک

نحوه اندازه گیری تب کودک بسیار حائز اهمیت است، زیرا بروز تب در کودکان  بسیار شایع می‌باشد. هر کودکی در طول زندگی خود ممکن است بارها  تب کند. چالش والدین این است که  بدانند  کی واقعا کودک تب دار است و چطور آن را کنترل کنند. در حقیقت ٫تب  یک پاسخ طبیعی بدن٫ به عفونت و بیماریست.

تب هنگامی اتفاق می افتد که دمای بدن بالاتر از حد معمول، افزایش می یابد.تب بالا در کودکان خطر تشنج دارد. بنابراین اندازه گیری میزان تب و کنترل به موقع آن اهمیت بالایی دارد.بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت تب بالا و غیر قابل کنترل٫در هر ساعتی از شبانه روز حتما به اورژانس مرکز درمانی  یا متخصص اطفال مراجعه کنید.

نحوه اندازه گیری تب کودک

به طور کلی، تب به معنای دمای بالاتر از (38 درجه سانتیگراد) است. ممکن است بسته به نحوه اندازه گیری تب کودک این عدد کمی متفاوت باشد. میتوان دمای بدن کودک را از راه دهان، زیر بغل، گوش، پیشانی یا مقعد اندازه گیری کرد. در کودکان  کوچک به دلیل ایمنی٫ و سهولت اندازه گیری از راه زیر بغل توصیه میشود. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد روش های اندازه گیری تب کودک و طریقه انجام آن بیشتر بدانیم.

چگونه دمای بدن کودکم را اندازه بگیرم؟

در کودکان کمتر از ۵ سال همیشه از راه زیر بغل استفاده کنید. به اینکه با دست دمای بدن کودک را تخمین بزنید و متوجه شوید که تب دار است اکتفا نکنید و حتما از دماسنج تب کودک استفاده کنید. نحوه اندازه گیری تب کودک از راه زیر بغل اگرچه دقیق نیست ولی در نوزادان و کودکان کم سن بهترین راه است. برای کودکان بالاتر از ۳ سال میتوان از راه مقعدی درجه را اندازه گیری کرد. که این روش دقیق است. دقت کنید که در این صورت٫ حتما از دماسنج مقعدی باید استفاده کرد.

کودک را  درحالتی که راحت باشد روی زانو یا یک سطح راحت بخوابانید و دماسنج را دقیقا در  زیر بغل کودک قرار دهید و بازوی کودک را نزدیک به بدن نگه دارید طوری که دماسنج زیر بغل بماند. حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صبر کنید تا دماسنج آرام بیب بزند. اگر عدد روی دماسنج٫ ۳۷.۲ یا بیشتر را نشان داد٫ کودک تب دارد و باید اقدامات تب را شروع کنید.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم٫ دمایی که از زیر بغل اندازه میگیریم دقیق نیست و در حقیقت کمی خنک تر از دمای اصلی بدن است. برای بدست آوردن دمای دقیق کافیه که ۰.۳ تا ۰.۶  درجه سانتی گراد( میانگین ۰.۴)  به عدد روی دماسنج اضافه کنید.

هرگز دمای بدن کودک را از اینجا اندازه گیری نکن!

شاید شما نحوه اندازه گیری تب کودک را به حالت های مختلف امتحان کرده باشید و بدانید، اما هرگز برای اندازه گیری دمای بدن کودک٫ تب سنج های شیشه ای و جیوه ای را در دهان کودک خود قرار ندهید. این کار شما میتواند بسیار خطرآفرین باشد.این کار برای کودکان زیر ۵ سال ممنوع است.

در صورت بروز تب کودک چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شیرخوار کوچکتر از 3 ماه اگر تب دار بود حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کنید، حتی اگر ظاهر طبیعی داشته باشد یا خوب به نظر برسد.بین 3 تا 36 ماه و دمای مقعدی (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر برای بیش از 3 روز،  اگر  بیمار  یا بیحال به نظر می رسد،  خوب شیر نمیخورد یا از نوشیدن مایعات  امتناع می کند، فوراً به متخصص اطفال مراجعه نمایید. در این مواقع دانستن نحوه اندازه گیری تب کودک کمکی به بهبود حال نوزاد شما نمیکند. در این رابطه پیشنهاد میکنم به چند نکته زیر توجه کنید.

کودکان در هر سنی نیز در صورت داشتن موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

  • دمای  زیر بغل٫دهان، مقعد، گوش یا پیشانی (۳۹درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • تشنج ناشی از تب
  • تب هایی که مدام عود می کنند (حتی اگر فقط چند ساعت طول بکشد)
  • تب به همراه یک مشکل پزشکی مداوم، مانند بیماری قلبی، سرطان، لوپوس، یا کم خونی داسی شکل
  • تب به همراه بثورات پوستی جدید

درمان سریع تب نوزاد در منزل

درمان تب کودک در منزل
درمان سریع تب نوزاد در منزل

تا اینجا سعی کردیم در مورد نحوه اندازه گیری تب کودک نکات بسیار مهمی را به شما بگوییم، در ادامه به سراغ درمان سریع تب کودک میرویم. هرگز به کودک کمتر از 18 ماه آسپرین ندهید. آسپرین می تواند باعث ایجاد بیماری خطرناکی به نام سندرم ری شود اولین اقدام برای تب کودک کاهش پوشش های اضافی است. لباس های اضافه و پتو و … را خارج کنید و تنها یک لباس نازک و نخی به تن داشته باشد

دومین اقدام تن شویه با آب ولرم است. به مقاله نحوه کنترل تب در منزل مراجعه کنید. اگر همچنان تب دارد یا تب بالای ۳۸ درجه دارد از داروهای ضد تب استفاده کنید.

4 دارو ضد تب اورژانسی کودک

نکته مهم: یادآور میشود تجویز  پزشک متخصص اطفال ارحج است و توصیه میشود تمام داروها را برای کودکان با تشخیص و تجویز پزشک متخصص استفاده نمایید.داروهای زیر به طور معمول برای کنترل تب کودکان استفاده میشود:

  • قطره استامینوفن

مقدار مناسب: دو قطره برای هر کیلو از وزن کودک هر ۴ تا ۶ ساعت. به طور مثال: برای کودک ۵ کیلویی ۱۰ قطره استامینوفن داده شود.

  • شیاف استامینوفن

مقدار مناسب: برای کودک ۱۰ کیلویی یک شیاف استامینوفن اطفال ۱۲۵ میلی گرمی به صورت مقعدی گذاشته شود.

  • شربت استامینوفن( زیر یک سالگی ممنوع)

مقدار مناسب: ۰.۵ میلی لیتر برای هر کیلو از وزن کودک هر ۴تا ۶ ساعت. به طور مثال برای کودک ۱۰ کیلویی ۵ میلی لیتر( ۵ سی سی) تجویز میشود.

  • شربت ایبوپروفن(زیر ۶ ماهگی ممنوع )

مقدار مناسب: برای کودک ۱۰ کیلویی ۲.۵ تا ۳.۵ میلی لیتر هر ۸ ساعت تجویز میشود.

نتیجه گیری :

سعی کردیم در این صفحه در مورد دلایل بروز تب در نوزادان و نحوه اندازه گیری تب کودک و همچنین ارائه بهترین روش ها برای اندازه گیری و جلوگیری از تب شدید نوزاد را بررسی و معرفی کنیم. اگر نگران تب بیش از اندازه کودک خود هستید و اکثرا در منزل حضور دارید حتما این صفحه را جایی برای خود ذخیره کنید.

ضمنا هرگونه سوال یا پرسشی در این رابطه داشتید میتوانید از قسمت پرسش و پاسخ زیر همین پست برای ما ارسال کنید.

امتیاز دهید بهpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =