روش های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان، احتمالا کودک شما تا حالا دست کم یک بار به یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی مبتلا شده.  در این صورت ناراحتی که کودک در طول زمان بیماری تحمل میکند، شما را بسیار ناراحت کرده و به این فکر افتاده اید که چطور میتوانم کودکم را تقویت کنم؟ چطور میتوانم کودکم را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم تر کنم؟ آیا راهی وجود دارد که کودکم، این دوره بیماری را راحت تر سپری کند؟ آیا میتوانم کاری کنم  که کودکم کمتر به بیماری مبتلا شود؟

اگر این ها دل نگرانی های شماست، باید خدمتتان عرض کنم که بله! خوشبختانه میشود. میشود کاری کرد که کودک کمتر مبتلا به بیماری شود واگر به بیماری مبتلا شد، این دوره بیماری را راحت تر سپری کند. ولی قبل از اینکه راهکارهای آن را برایتان شرح دهم، لازم است کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

قبل از مطالعه روش های تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان لازم است کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم.ابتدا لازم است با یک سیستم در بدن آشنا شوید به اسم، سیستم ایمنی بدن. بله! ایمنی بدن هم یک سیستم دارد و مانند سیستم های دیگر بدن، ساز و کار تخصصی خودش را دارد. حال بیایید در ادامه باهم بررسی کنیم سیستم ایمنی بدن کودک چگونه کار میکند.

سیستم ایمنی بدن چیست و چگونه کار می‌کند ؟

 در ادامه به شما میگوییم که سیستم ایمنی بدن چیست و چگونه کار میکند؟! اما بیایید قبل از آن مواردی را باهم بررسی کنیم. در واقع سیستم ایمنی بدن انسان دارای سه سطح متفاوت جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری زا به بدن می‌باشد:

  • سطح اول یا سطح فیزیکی
  • سطح دوم یا سطح مقاومت غیر اختصاصی
  • سطح سوم یا سطح مقاومت اختصاصی

سطح مقاومت اختصاصی و غیر اختصاصی در درون بدن اتفاق می افتد و در حقیقت شبکه پیچیده از سلول‌ها و پروتئین‌هایی است که از بدن در برابر  عفونت محافظت می‌کند. هنگامی‌که عوامل بیماری زا وارد بدن می‌شوند، تعداد گلبول‌های سفید جهت مقابله با آنها افزایش یافته و بر علیه آنها آنتی‌بادی تولید می‌شود و دیگر واکنش‌های لازم صورت می‌گیرد.

علایم دستگاه یا سیستم ایمنی ضعیف شده چیست؟

  • سرماخوردگی های مکرر
  • اضطراب و یا افسردگی
  • برخی حساسیت های غذایی
  • نیاز به مصرف مداوم آنتی بیوتیکها
  • گلودردهای مکرر
  • برخی انواع سردرد مزمن

در صورتی که کودک شما سه علامت از علایم فوق را داشته باشد سیستم ایمنی او نیاز به حمایت دارد و در صورتی که دارای ۵ علامت باشد نیاز به توجه ویژه خواهد داشت!

متاسفانه میکروب ها در همه جا فراوانی دارند ،خصوصا در مهد کودک و مدرسه ها . می توان گفت میکروب ها بخشی از زندگی هستند و نمی توان به طور کلی آن ها را از بین برد ،برای مقابله با این میکروب ها لازم است تا سیستم ایمنی بدن کودک خود را در مقابل ویروس ها و باکتری ها تقویت کنید .

یک کودک که سیستم ایمنی قوی دارد می تواند در مقابل بسیاری از بیماری ها مقابله کند و برعکس کودکی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد ،آسیب پذیر است و بیشتر مبتلا به سرماخوردگی ،آنفلوآنزا و سایر بیماری های جدی تر می شود .لازم است که توجه داشته باشید که سیستم ایمنی کودکان به هنگام تولد ضعیف است و به همین دلیل نوزادان و شیرخواران نیاز به مراقبت‌ و توجه ویژه ای دارند.

چطور در زمان بیماری سیستم ایمنی بدن کودکم را تقویت کنیم؟

تا هر وقت صحبت از تقویت سیستم ایمنی می شود، ناخودآگاه اولین گزینه ای که به فکر والدین میرسد استفاده از شربت ها و داروهای تقویت سیستم ایمنی برای کودکان است. در حالی که هر دارویی در کنار فواید خود، دارای مضراتی نیز هست. بنابراین استفاده از دارو برای تقویت سیستم ایمنی را محدود کنید به موارد درمانی که تنها توسط پزشک متخصص برای کودکان برای مدت محدود تجویز میشود.  از این رو بهترین گزینه استفاده از مواد غذایی طبیعی و رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی کودکتان است.

۱- تغذیه با شیر مادر

شیر مادر سرشار از مواد مغذی بوده و در ۶ ماه اول تولد به طور کامل نیازهای تغذیه‌ای کودک را مرتفع می‌کند. همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، احتمال کمتری می‌رود تا در آینده به آلرژی مبتلا شوند. شیرمادر علاوه بر ارزش تغذیه ای بالا، حاوی آنتی بادی هایی است که از بدن مادر به نوزاد منتقل می شود و باعث تقویت سیستم ایمنی کودک تا زمانی که شیر مادر را دریافت میکند، میشود.

۲- استفاده از بشقاب غذایی سالم

رعایت تعادل و تنوع در مصرف گروه های غذایی، استفاده از سبزیجات دارای رنگ سبز تیره، میوه و سبزیجات رنگ زرد، نارنجی و قرمز، غذاهای حاوی پروتئین، لبنیات، پروبیوتیک ها و مصرف سیر و پیاز و زردچوبه  در بعضی مطالعات مفید بوده است.

۳- خواب و استراحت کافی

خواب نیز همانند تغذیه در حفظ سلامت بدن و از همه مهمتر برخورداری از یک سیستم ایمنی موثر دارای نقشی بسیار مهم و کلیدی است. در واقع برخورداری از خواب و استراحت کافی باعث افزایش سطح انرژی بدن کودک می شود. بنابراین برخورداری از خواب و استراحت کافی همراه با پیروی از یک الگوی منظم خواب ٫در شیرخواران و کودکان ضرورت دارد.

زیرا محرومیت از خواب با تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد ضعف و اختلال در عملکرد آن خواهد شد. مسلما خواباندن نوزاد به خصوص در طول شب کار چندان ساده ای نیست. بنابراین این شمایید که باید با استفاده از خلاقیت و ابتکار خود راهی برای خواباندن نوزادتان پیدا کنید! علاوه بر خواب روز، تلاش کنید تا یک تا دو نوبت خواب نیمروزی را برای کودکتان تدارک ببینید.  با این کار، به ذخیره انرژی کودکتان، کمک شایانی می نمایید.

توصیه و مراقبت های پرستاری

  1. اگر کودکتان به بیماری کرونا، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده،احتمالا بسیار کم اشتها خواهد بود و این کم اشتهایی تا مدت ها بعد از پایان دوره بیماری نیز همراه کودک خواهد بود.
  2. لطفا صبور باشید و به سرعت  و بدون تجویز پزشک متخصص کودکان،سراغ داروهای اشتها آور نروید.
  3. در زمان بی اشتهایی، اصراری به خوراندن غذا  به کودک نداشته باشید.
  4. مصرف یک دوره مکمل ویتامینی با نظر پزشک کودکتان، بعد از دوره بیماری، میتواند به بهتر شدن اشتها و رفع نیاز های بدن کودک در زمان کم اشتهایی کمک کند.
  5. اگر کودکتان هنوز شیر مادر یا شیرخشک میخورد، هیچ ایرادی ندارد که به او بیشتر از قبل شیر دهید، بعد از اتمام دوره بیماری به تدریج  اشتهای کودکتان به حالت قبل باز خواهد گشت.

نتیجه گیری:

باید بپذیریم که ما قادر نیستیم که از هر مشکل و بیماری احتمالی جلوگیری کنیم؛ اما برخی از کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در حقیقت گاهی هر چقدر هم که  مراقبت‌های لازم را انجام دهید و توجه ویژه ای به بهداشت کودک داشته باشید، با این حال  ممکن است کودک دچار سرماخوردگی و بیماری شود.

اگر کودک شما جز آن دسته از افرادی است که سیستم ایمنی بالایی در برابر بیماری‌ها ندارد، حتما می‌بایست علاوه بر مشورت باپزشک متخصص کودکان و انجام بررسی های بیشتر لازم است به وضعیت تغذیه کودک هم توجه ویژه ای داشته باشید.

در حقیقت با اینکه بیمار شدن  کودکان در بسیاری از موارد، غیر قابل اجتناب است، ولی میتوان با راهکارهای تقویت سیستم ایمنی، و پیروی از رژیم غذایی سالم، شدت بیماری را کمتر و بهبودی کودک را تسریع کنیم.

امتیاز دهید بهpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =