سریعترین راه کارهای کم کردن درد لثه کودک

راه کارهای کم کردن درد لثه کودک

والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند در سنین 6 تا 9 ماهگی باید منتظر دندان درآوردن کودک خود باشند. آمادگی داشته باشید که دو تا سه هفته قبل از اینکه متوجه رویش دندان کودک شوید لثه کودک متورم و حساس می‌شود. کودکان در این سنین نمی‌توانند مشکل خود را بیان کنند و درد خود را با گریه و بیقراری نشان می‌دهند و همین ناراحتی به پدر و مادر نیز منتقل شده، آنها نیز بسیار مستاصل می‌شوند و حاضرند هرکاری کنند تا کودک آرام شود. با بیقراری کودکانی که می‌خواهند دندان در بیاروند چه کنیم؟

راه کارهای کم کردن درد لثه کودک به والدین و کودکان دلبندشان کمک می‌کند این دوران را راحت‌تر سپری کنند ولی در هر صورت درد التهاب لثه در هنگام ترکیدگی و ظهور دندان اجتناب ناپذیر است. باید بدانید که برای این مشکل نیازی نیست که از دارو استفاده کنید چون اصلا داروی شیمیایی برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست. معمولا والدین می‌توانند در منزل از پس رفع بیقراری کودک در دوران دندان درآوردن برآیند و از آنجایی که این پروسه مقطعی نبوده و تا دو الی سه سالگی کودک طول می‌کشد، بهتر است برای مواجهه با آن از راه‌کارهای خانگی استفاده شود.

در این مقاله می‌خواهیم راه کارهای کم کردن درد لثه کودک را بدون استفاده از هیچ‌گونه دارویی، متذکر شویم با ما همراه باشید.

علائم رویش اولین دندان در کودکان

زمانی که مشاهده کردید که ترشح بزاق دهان کودک زیاد شده و فرزندتان بیقراری نموده و دائما تمایل دارد که دست خود یا اشیاء دیگر را در دهان قرار دهد، قطعا زمان دندان در آوردنش فرا رسیده است. کودک در این دوران احساس التهاب و درد دارد و دائما برای التیام درد با دستان خود سعی در خارش لثه ها و حتی مالیدن گوش‌های خود می‌نماید. والدین با اطلاع از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک می‌توانند تا حدودی این درد و بیقراری کودک را کاهش دهند. گاهی اوقات در زمان رویش اولین دندان‌ها، کودک دچار تب می‌شود که طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

افزایش بزاق و آب ریزش از دهان در این دوران بسیار شایع است بهتر است دائما اطراف دهان و چانه کودک را با دستمال نرمی خشک نمایید تا از بروز عواض پوستی و التهابات جانبی دیگر جلوگیری نمایید. مشکل دیگری که کودکان در این دوران درگیرش هستند کم اشتهایی و اختلال در خواب نوزاد است که بیشتر موجب بدخلقی و بیقراری کودک می‌شود.

بعضی از والدین معتقدند که هر گونه تب و اسهال نشانه دندان درآوردن کودک است ولی قضیه اینجاست که وقتی کودک شروع به رشد می‌کند پس از چند ماه کم‌کم سیستم ایمنی که کودک از بدن مادر گرفته بود ضعیف می‌شود و تحت تاثیر هر گونه آلودگی ممکن است دچار تب یا اسهال شود. یا ممکن است در همان دوره رویش دندان، کودک شما به دلایلی دچار سرماخوردگی یا بیماری های دیگر شده باشد و اصلا تب و اسهال او ربطی به دندان نداشته باشد. در هر شرایطی اگر کودک تب 38 درجه یا اسهال داشت، در اولین فرصت با پزشک متخصص تماس بگیرید.

شروع رویش دندان ها به این ترتیب است که معمولا ابتدا دو دندان در لثه پایین و بعد دو دندان بالایی رشد می‌کنند. و در ادامه این پروسه دندان‌های کناری و آسیاب در خواهد آمد و معمولا در 30 ماهگی رویش دندان‌های شیری کودک تکمیل شده است.

8 مورد از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک که باید بدانید

راه حل اول:

یکی از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک در منزل این است که از کمپرس سرد استفاده کنید. سرد کردن لثه موجب بی‌حس شدن آن و کاهش درد می‌شود. مثلا یک کاسه بردارید و داخلش یک تکه یخ و کمی آب بریزید سپس چند تا از وسایل کودک که به دندان می‌گیرد مانند پستانک، دندان گیر و قاشق سیلیکونی کودک را در داخل ظرف آب و یخ قرار دهید تا خنک شوند. پس از چند دقیقه که کمی خنک شدند می‌تواند آنرا به دست بچه بدهید که به دندان بکشد. خنکی این وسیله‌ها بسیار می‌تواند التیام بخش درد لثه کودک باشد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید این وسیله ها نباید زیاد یخ زده و سرد باشند چون سرمای زیاد به لثه کودک آسیب میزند. در ضمن می‌توانید از دو قاشق سیلیکونی به نوبت استفاده کنید و هر چند دقیقه جای قاشق ها را عوض کنید. با یکبار انجام دادن این کار، لثه کودک آرام نمی‌شود و باید چند بار تکرار کنید.

راه حل دوم :

کودکان در سنین دندان در آوردن بخاطر التهابی که دارند، دچار بی‌اشتهایی نیز می‌شوند. یکی از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک این است که می‌توانید در این موارد در برنامه تغذیه او از پوره‌ میوه‌ خنک استفاده کنید تا هم مواد غذایی به بدنش برسد و هم سرمای موجود در غذا به لثه منتقل شود.

یکی دیگر از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک استفاده از پستانک های عصاره خوری است. در نوک این پستانک‌ها سوراخ‌هایی تعبیه شده است که با قرار دادن میوه خنک و رنده شده مثلا یک موز را با پوست به مدت یک ساعت داخل فریز بگذارید تا کاملا خنک شود ولی اصلا یخ نزند. سپس کمی از موز کاملا خنک شده را رنده کرده در داخل پستانک عصاره خوری قرار دهید و به کودک بدهید تا بمکد. عصاره خنکی که می‌خورد، لثه اش را هم خنک می‌کند و از التهاب لثه او می‌کاهد. از 6 ماهگی ببعد می‌توانید این عصاره ها را به کودک بدهید.

راه حل سوم :

سومین روش از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک باز هم با استفاده از موز است. یک تکه موز را در ظرفی رنده کرده و در کمی شیر که می‌تواند همان شیر مادر باشد، خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شده و تبدیل به پوره نرمی شود. سپس برای مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود ولی به هیچ وجه تبدیل به جامد نشود. چند قاشق از این پوره خنک را به کودک بخورانید. خنکی این ترکیب باعث آرام شده درد لثه کودک می‌شود. اگر کودک بیشتر از 8 ماه دارد و آلرژی به پروتئین ندارد، بجای این پوره می‌توانید از بستنی وانیلی که کمی آب شده و نرم شده باشد استفاده کنید.

راه حل چهارم :

روش بعدی که بعنوان راه کارهای کم کردن درد لثه کودک بکار می‌رود، روش ماساژ دادن است که خیلی موثر است. برای ماساژ دادن لثه کودک می‌توانید از مسواک های انگشتی سیلیکونی بسیار نرمی که در داروخانه ها موجود است بگیرید و استفاده کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از تکه کوچکی پارچه نرم تمیز استفاده کنید. مسواک انگشتی یا تکه پارچه مرطوب شده را در یخچال گذاشته تا خنک بماند.

روش انجام این کار بدین صورت است که مسواک انگشتی سیلیکونی خنک شده را در انگشت خود قرا دهید و یا پارچه نرم مرطوب و خنک را به دور انگشت خود بپیچید و با آن خیلی آرام لثه کودک را ماساژ دهید. این سرما و ماساژ باعث می‌شود که خارش و التهاب لثه کودک گرفته شود. در ضمن این مسواک انگشتی را نیز می‌توانید مانند روش اول با آب و یخ خنک کنید و استفاده کنید.

راه حل پنجم :

از اسباب‌ بازی‌های رنگی سیلیکونی که استاندارد و بی خطر باشند و از جنس مواد تشکیل دهنده و رنگ آن مطمئن هستید و در ساخت آن از هیچ گونه عطر و اسانس استفاده نشده باشد برای نوزادان مناسب است و در دستان او جا می‌گیرد استفاده کنید و در اختیار کودک خود قرار دهید تا آنرا به‌ راحتی در دهان قرار داد و بجود و لثه‌هایش را ماساژ دهد.

راه حل ششم:

استفاده از تسکین دهنده های گیاهی یکی دیگر از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک است. گیاهانی مانند زنجبیل، میخک، وانیل، بابونه که خاصیت بی‌حس کنندگی و آرامش بخش دارند را می‌توانید دم کرده بصورت چای رقیق در یخچال نگه دارید. و هر بار پارچه نرم و خنکی را که برای ماساژ لثه کودک استفاده می‌کنید، آغشته به این مایع نمایید و با آن لثه کودک را ماساژ دهید.

راه حل هفتم :

از معجزه التیام بخشی آغوش پدر و مادر غافل نشوید. بهترین تسکین در این دوران حفظ آرامش والدین و انتقال این حس به کودک است. از طریق بغل کردن، کودک خود را آرام کنید حتی اگر شیر مادر نمی‌خورد برای تغذیه او با شیشه شیر او را در آغوش بگیرید. حس امنیت و آرامش در کودک می تواند تحمل درد را برای او آسان تر کند.

راه کار هشتم :

از بین راه کارهای کم کردن درد لثه کودک، استفاده از ژل تسکین دهنده لثه آخرین راه کار پیشنهادی ماست. چون قصدمان تا حد امکان استفاده از راه کارهای خانگی است. این نوع از ژل ها در داروخانه ها موجود بوده و بدون نسخه پزشک امکان تهیه آن است ولی باز هم توصیه می‌شود که برای استفاده از آن با پزشک مشورت نمایید. از مزایای ژل تسکین دهنده درد لثه این است که طعم خوشایندی دارد بدون الکل و بدون شکر است و از شیرین کننده طبیعی در آن استفاده شده و با دندان کودکان سازگاری دارد و دستورالعمل استفاده از ژل آسان است.

روش استفاده از ژل بدین صورت است که مقداری از ژل تسکین دهنده درد لثه را به اندازه یک دانه عدس، روی انگشت خود قرار دهید و آن را به آرامی روی لثه کودک بمالید. سعی کنید غذای کودک یا آشامیدنی را 15 دقیقه بعد از استفاده از ژل به او بدهید. می‌توانید ژل را در یخچال در دمای 4 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری کنید و از تاثیرات خنک کنندگی آن نیز که باعث آرام‌ بخشی و التیام لثه می‌شود استفاده کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری :

دندان های شیری کودک از سن 6 تا 9 ماهگی آغاز به رویش نموده و معمولا تا 24 الی 36 ماهگی با رشد دندان های آسیاب تکمیل می‌گردد. رویش دندان در نوزادان و کودکان با درد و خارش همراه است که باعث بیقراری و بهانه‌جویی کودک می‌شود. این کلافگی روی پدر و مادر هم تأثیر می‌گذارد و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به نحوی موجب التیام درد کودک خود شوند. راه کارهای کم کردن درد لثه کودک بسیار است ولی ما سعی داریم از روشهای خانگی استفاده کنیم و تا حد امکان متوصل به مصرف دارو نشویم.

آغوش مادر بهترین التیام بخش برای کودک است پس بهتر است که در این دوران او را بیشتر بغل کنید و حتی اگر از شیر مادر نیز تغذیه نمی‌کند برای دادن شیر با شیشه او را در آغوش بگیرید. کمپرس سرد چه از طریق وسایل سیلیکونی کودک که در یخچال قرار داده اید و چه خوراندن پوره خنک شده میوه هایی مانند سیب و موز یکی از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک می باشد و ماساژ دادن با یک پارچه تمیز یا حتی با انگشتان والدین نیز یکی دیگر از راه کارهای کم کردن درد لثه کودک است که به راحتی می توانید در منزل انجام دهید.

امتیاز دهید بهpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + بیست =