درمان یبوست کودکان + دلایل یبوست و جلوگیری از آن

با دیدن یبوست٫ نگران نشوید. یبوست از جمله بیماری های شایعی است که بسیاری از کودکان در طول زندگی خود بارها با آن روبه رو خواهند شد و مخصوصا در سال های اولیه کودکی خود آن را تجربه می کنند. بسیاری از والدین با دیدن اولین علایم یبوست٫ نگران می شوند.

درمان یبوست کودکان

یبوست در مراحل اولیه نگرانی ندارد. ولی لازم است که نسبت به درمان یبوست کودکان اقدام کنید تا یبوست طولانی و مزمن نشود. در صورت طولانی شدن آن حتما از درمان های دارویی و بررسی های تخصصی توسط پزشک کمک بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد یبوست کودک بیشتر بخوانیم و بدانیم.

چه زمانی کودکم یبوست دارد؟

تعریف یبوست برای هر کودکی متفاوت است . به تغییر در تعداد دفعات مدفوع یا سخت شدن دفع مدفوع برای کودک ، یبوست گفته می شود. بطور مثال کودکی که همیشه به صورت روزانه دفع مدفوع داشته است و در حال حاضر هر سه روز تا چهار روز یکبار به سختی دفع دارد، دچار یبوست شده است.

ولی بهتر است قبل از اینکه تصمیم به درمان یبوست کودکان خود بگیرید، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و عواملی که ممکن است باعث ایجاد یبوست کودک شما شود را در نظر بگیرید. هر مشکلی غیر از درمان نیاز به مراقبت دارد. مراقبت های لازم در زمینه یبوست کودک را فرابگیرید و اجرا کنید.

چه زمانی یبوست در کودکان خطرناک است

شاید با خود بگویید اگر یبوست کودکم را درمان نکنم چه عوارضی خواهد داشت؟ یبوست های طولانی در صورت عدم درمان صحیح و به موقع عوارض آزاردهنده‌ای مانند کاهش اشتها٫ توقف رشد کودک٫ زخم و شقاق در ناحیه مقعد و … را به همراه دارند.

دلایل ایجاد یبوست در کودکان و عموامل شایع

در حقیقت دلایل شایع یبوست در بچه های سنین مختلف متفاوت است. در بچه هایی که آموزش دفع دیده اند و عموما بیشتر از دو تا ۳ سال سن دارند٫ امتناع از استفاده از توالت های مخصوص کودکان و ترس از دفع بسیار شایع است. ولی در کودکان کمتر از دو سال ( شیرخواران و نوزادان)  دلایل متفاوت دیگری را بایددر نظر گرفت.

قبل از مشاهده روش های درمان یبوست کودکان بد نیست بدانید که، اولین و شایع ترین  دلیل٫  تغییر در رژیم غذایی آنهاست. هر گونه تغییر در رژیم غذایی کودک ممکن است باعث ایجاد یبوست در کودک دلبند شما شود. همچنین مصرف بعضی از دارو ها ممکن است باعث ایجاد یبوست در کودک  شود. علاوه بر این٫ موارد جدی تری هم وجود دارند که باعث ایجاد یبوست در شیرخوار می شوند ٫ مانند:

  • کم کاری تیروئید: در این بیماری کم کاری غده تیروئید باعث کاهش فعالیت ماهیچه های روده می شود.
  • بیماری هیرشپرونگ (اختلال عصبی بخشی از روده): هیرشپرونگ یک بیماری نادر و مادرزادی روده بزرگ است که معمولاً در بدو تولد تشخیص داده می شود. این بیماری بر روده بزرگ تأثیر می گذارد و باعث ایجاد یبوست در کودکان می شود. عدم درمان بیماری هیرشپرونگ، باعث مشکل در دفع و به وجود آمدن یبوست می شود.
  • فیبروز کیستیک
  • فلج مغزی

مراقبت های لازم در کودک مبتلا به یبوست :

  • مصرف بیشتر مایعات

اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان مایعاتی را که کودک شما به طور روزانه می نوشد در بررسی کنید.  با شروع غذای کمکی٫ رژیم کودک از رژیم کاملا مایع( شیر) به رژیم جامد تغییر می کند٫ بنابراین  اگر کودک با شروع غذای کمکی آب کافی ننوشد٫ میتواند باعث بروز یبوست شود. هنگامی که کودک مایعات کافی مصرف نمی کند مدفوع او سفت تر می شود.

اگر از این مدفوع سفت با تجمع در روده٫ آب بیشتری از دست می دهد و خشک تر و سفت تر می شود. بنابراین یک راه عالی برای اینکه مطمين شوید کودک مایعات کافی مصرف میکند٫ تعداد دفعات ادرار کردن او را در نظر بگیرید.

کودک باید حداقل هر سه تا ۴ ساعت یکبار دفع ادرار داشته باشد. اگر این چنین نیست، او را به نوشیدن مایعات بیشتر تشویق کنید.

  • مصرف غذاهای حاوی فیبر

کودک شما باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، هر روز فیبر مصرف کند. این مختص همه گروه های سنی است.  بعد از ۶ ماهگی٫ روزانه از جو دوسر٫ جو٫ گلابی و انواع آلو  و غلات سبوس دار و میوه ها استفاده کنید.

نکته: مصرف مواد غذایی فیبر دار همراه آب باشد.

  • مصرف روغن های طبیعی

مصرف انواه روغن های گیاهی به خصوص روغن زیتون٫ میتواند در برطرف کردن یبوست کمک کنده باشد. روغن زیتون را میتوان در داخل انواع غذاهای کودک مخلوط کرد . از دادن روغن به صورت تنها و بدون مخلوط کردن با غذا به کودکان زیر ۲ سال  جداخودداری کنید.

  • ماساژ شکم:

ماساژ شکم٫ حرکات روده را بیشتر میکند و  مخصوصا زمانی که کودک به اندازه کافی فعالیت فیزیکی ندارد و راه نمیرود٫ برای رفع یبوست شیرخوار  بسیار کمک کننده است.  ماساژ در جهت عقربه های ساعت٫ ماساژ love و حرکات دوچرخه ای با پاهای کودک٫  انواع ماساژهایی است که می توان بکار برد.

  • اجتناب از مواد غذایی یبوست زا:

برنج٫ هویج٫ سیب زمینی٫ موز.  مصرف این مواد غذایی را  در صورت بروز یبوست٫برای مدتی٫  کم و محدود  کنید.

  • پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها انواع باکتری های مفید در روده هستند که به هضم و جذب بهتر غذاها کمک می کنند. این باکتری ها را میتوان از طریق انواع محصولات پروبیوتیک مثل ماست و یا ساشه های پروبیوتیک که در داروخانه ها موجود است به کودک داد.

استفاده از مواد شیرین:

قند ها میتوانند جذب آب در روده را افزایش دهند٫ بنابراین با خوراندن مقداری  آب میوه طبیعی در طول روز٫ میتوانید یبوست  شیرخوار را برطرف کنید.

تحریک روده و استفاده از شیاف گلیسیرین:

اگرچه شیاف گلیسیرین بدون تجویز پزشک قابل خریداری است٫ ولی توصیه میشود که برای اولین بار با دستور پزشک استفاده کنید. شیاف گلیسیرین اطفال برای موارد یبوست های طول کشیده٫ یبوست های همراه با درد و بیقراری کودک و یا زخم و شقاق در ناحیه مقعد کاربرد دارد.

تحریک مقعد کودک با گوش پاک کن چرب شده نیز از روش های دیگر برای تحریک کودک به عمل دفع است که لازم است در بار اول با مشورت و صلاحدید پزشک انجام شود.

در بعضی موارد ، مصرف زیاد شیر خشک در کودک می تواند یبوست ایجاد کند. کودکی که از شیر های کمکی یا شیر خشک استفاده می کند، نسبت به کودکی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند، احتمال یبوست بیشتری دارد. همچنین گاهی کودک به نوع شیر حساس است٫ بنابراین عوض کردن شیرخشک با نظر پزشک میتواند یک راهکار برای رفع یبوست باشد.

نتیجه گیری

یبوست و دفع سخت مدفوع در کودکان مشکل شایعی است که بیشتر کودکان حداقل یکی دوبار در طول دوران کودکی ممکن است با آن مواجه شوند. بنابریان با بروز اولین علائم یبوست نگران نشوید ولی درمان های خانگی و اصلاح رژیم غذایی را شروع کنید. درمان یبوست در کودکان یا مشکل دفع مدفوع نیاز به زمان طولانی و رعایت رژیم های غذایی مناسب و بررسی های تخصصی و آزمایشگاهی دارد.

بنابراین لزوم پیروی مداوم از رژیم غذایی سرشار از فیبر و مایعات میتواند یک راهکار عالی برای کودک شما باشد. ولی در هر صورت اگر یبوست با راهکارهای معمول برطرف نشده و عموما کودک شما یبوست دارد، لازم است بررسی های تخصصی توسط پزشک متخصص گوارش اطفال انجام پذیرد.

امتیاز دهید بهpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شش =