درمان تب کودک در خانه [ 5 روش اورژانسی ]

درمان تب کودک در خانه

درمان تب کودک در خانه؟ در این مقاله میخواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم. تب کودک یک علامت از بیماری است. این بیماری به طور شایع میتواند یک عفونت باشد که در این صورت برای برطرف شدن کامل تب٬ گاهی لازم است طبق نظر پزشک معالج دارو های آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر نیاز داشته باشد.

در عین حال٬ جدای از عامل ایجاد کننده٬ خود تب را در کودکان باید برطرف کرد. تب کنترل نشده در کودک باعث بروز تشنج می شود. وقتی کودک در منزل تب میکند و شما به عنوان مادر یا مراقب کودک نگران از وضعیت کودک خود هستید، راهکارهایی که در ادامه این مطلب معرفی می‌کنیم به کارتان می‌آید. پس لطفا تا انتهای این مقاله مهم و کاربردی همراه ما باشید.

درمان تب کودک در خانه (چطور تب کودک را در خانه پایین بیاوریم)

۱. کاهش پوشش: لباس های اضافه کودک را خارج کنید. هوای اتاق را تهویه کنید. کودک را به خودتان نچسبانید. با این روش ها به پوست کودک اجازه تنفس می دهید و گرمای تب از سطح پوست خارج خواهد شد.

۲. تب کودک را اندازه بگیرید: حتما این کار را با دماسنج از راه زیر بغل انجام دهید. به مقاله نحوه اندازه گیری دمای بدن کودک مراجعه کنید.

۳. تن شویه با آب ولرم را شروع کنید: کمی پایین تر به طور کامل کنترل تب کودک از طریق تن شویه با آب ولرم را توضیح دادیم.

۴- استفاده از داروهای تب بر: با توجه به میزان و درجه تب٬ داروهای تب بر را میتوانید  هم زمان با تن شویه کودک یا در مرحله بعد از تن شویه استفاده کنید. در ادامه لیست 4 داروی تب بر قوی را برایتان گردآوری کردیم.

۵- تا جای امکان از گریه و بی قراری کودک پیشگیری کنید: سعی کنید کودک خود را آرام کنید و با روش های مختلفی لبخند و آرامش را به او برگردانید . گریه و بیقراری، باعث افزایش دمای بدن خواهد شد.

چطور با تن شویه تب کودک را کنترل کنیم؟

یکی از روش های فوری درمان تب کودک در خانه استفاده از روش تن شویه است. در این روش یک کاسه آب گرم بردارید. آب داغ نباشد٬ سرد هم نباشد. دمای آب یک درجه از تب کودک کمتر باشد.  یک اسفنج یا یک تکه پارچه را به آب گرم آغشته شده کنید و بعد فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. حالا با این اسفنج مرطوب ولرم٬ نقاطی از بدن کودک را مرطوب کنید که میتواند تب کودک را پایین بیاورد. 

این نواحی شامل: زیر گردن٬ زیربغل ها٬ شکم و کشاله های ران است. فقط این نواحی را با آب ولرم مرطوب کنید. خیس نکنید و قطرات آب روی پوست کودک باقی نماند. باقی ماندن قطرات آب روی پوست کودک و یا سرد شدن آب باعث ایجاد لرز در کودک می شود. که در این صورت تنشویه را قطع کنید.تن شویه را ۲۰ دقیقه یا تا زمانی  که کودک همکاری می کند می توانید ادامه دهید.

4 داروی تب بر قوی برای کودکان به همراه روش مصرف

در ادامه 4 داروی تب بر قوی جهت درمان تب کودک در خانه را معرفی کردیم و روش های مصرف آن را به طور خلاصه شرح می‌دهیم. قرص های تب بر قوی کودک شامل:

1- قطره استامینوفن: دو برابر وزن به قطره. کودک ۵ کیلویی ۱۰ قطره .

2- شیاف استامینوفن: برای کودک ۱۰ کیلویی یک شیاف استامینوفن ۱۲۵ میلی گرمی.

3- شربت استامینوفن: برای کودک ۱۰ کیلویی و بالای یک سال٬ ۵ میلی لیتر.

4- شربت ایبوپروفن : برای کودکان بالای ۶ ماه که تب با استامینوفن کنترل نمی شود٬ یک چهارم وزن به میلی لیتر.  یعنی کودک ۱۰ کیلویی ۲.۵  تا ۳.۵ میلی لیتر.

به این چند نکته مهم توجه کنید:

  • هرگز شربت ایبوپروفن را با معده کاملا خالی به کودک ندهید.
  • هرگز برای کاهش تب کودک از آسپیرین استفاده نکنید.
  • توصیه می شود از شیاف دیکلوفناک برای کاهش تب کودک استفاده نکنید.

خلاصه مطلب

در این مقاله 5 روش سریع و اورژانسی جهت درمان تب کودک در خانه را به همراه معرفی چند داروی عالی جهت کنترل تب کودک در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان شرح دادیم تا اگر در موقعیت حساس هستید سریعا نسبت به آن اقدام نمایید. امید واریم کوچکترین مشکلی برای فرزند دلبندتان پیش نیاید و همیشه در سلامت کامل باشد.

اگر در رابطه با پایین رفتن تب کودک و راهکارهای مقابله با آن سوالی داشتید حتما در قسمت پرسش و پاسخ پایین این صفحه بیان کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =